ONVZ Zorgverzekeraar biedt elk jaar opnieuw een platform aan goede, doeltreffende ideeën voor een betere zorg. Het beste idee belonen wij met 10.000 euro.

Het Beste Zorgidee in 2008: Zorgcoach voor patiënten

Marian van der Hoeven is de winnaar van ‘Het Beste Zorgidee 2008’. Haar idee: het aanstellen van een zorgcoach voor mensen die hetzij door een ongeluk, hetzij door pech ineens in aanraking komen met diverse zorginstanties.

Het idee

Patiënten die na bijvoorbeeld een ongeluk thuis komen te zitten, moeten van alles regelen. Er is bijvoorbeeld behoefte aan aangepast vervoer, aanpassingen in en om het huis, hulpmiddelen, enzovoorts. Om deze zorg te verkrijgen moet een patiënt contact hebben met veel instanties, die ieder een eigen verantwoordelijkheid hebben voor een stukje van de zorg. De verschillende instanties hebben ieder hun eigen systeem. De weg vinden is voor veel patiënten en hun partners of familie erg lastig, tijdrovend en vraagt soms een behoorlijk doorzettingsvermogen. Een zorgcoach neemt voor deze mensen het werk uit handen terwijl de betrokken instanties gebaat zijn bij vlotte en deskundige invulling van bijvoorbeeld formulieren door patiënten. De zorgcoach kan een persoon zijn van vlees en bloed maar een virtuele coach is ook mogelijk.

De jury

De jury bestond uit: prof. dr. N.A.M. Urbanus, oud-bestuursvoorzitter AMC, dr. P.F. Hasekamp, directeur Zorgverzekeraars Nederland en mr. E.A. Kleijnenberg, voorzitter directie ONVZ.

Overige ideeën

Er zijn in totaal meer dan 500 ideeën ingezonden. Een samenvatting van de belangrijkste suggesties:

  1. Duidelijker onderscheid 1e en 2e lijn
  2. Zelf afspraken kunnen maken bij arts
  3. Elektronisch Patiënten Dossier
  4. Voorkom dubbele diagnostiek
  5. Inzet van jongeren (stages / zorgplicht)
  6. Rol huisarts en apotheek bij herhaalrecepten
  7. Rol indicatieorganen AWBZ
  8. Verspilling oude medicatie / hulpmiddelen
  9. Minder medicijnen meegeven bij 1e uitgifte
  10. Langere openstelling instellingen
  11. Meer samenwerking tussen instellingen
  12. Verbetering tbv klantvriendelijkheid
  13. Email spreekuur
  14. Schotten in financiering opheffen
  15. Transparantie in zorgvormen
  16. Verhogen kwaliteit ouderenzorg
  17. Logistieke verbeteringen

Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik hier voor meer informatie.

Sluit deze melding